Operacije sa bitovima u programskom jeziku C

Uobičajeni logički operatori u programskom jeziku C: &&, ||, ^^ i !, operišu nad celobrojnim promenljivama i uzimaju u obzir vrednosti operanada u celosti, pri čemu se vrednost 0 tumači kao "NETAČNO", a bilo koja vrednost različita od 0 (ne samo 1), tumači se kao "TAČNO" - i pri tom nije moguće pristupati pojedinačnim bitovima.

U većini uobičajenih situacija, pristup pojedinačnim bitovima nije neophodan, međutim, postoje i situacije u kojima pristup bitovima sasvim dobro dođe.

Prethodna konstatacija odnosi se pre svega na sistemsko programiranje, koje - između ostalog - podrazumeva pristup hardveru, a pristup hardveru podrazumeva pristup pojedinačnim pinovima hardverskih komponenti (uključivanje, isključivanje, ili naprosto očitavanje vrednosti pojedinačnih pinova na određenom hardverskom portu i sl) - što su operacije koje se mogu obaviti samo preko operatora koji imaju mogućnost operisanja nad pojedinačnim bitovima.

Može se takođe reći i da su operacije nad pojedinačnim bitovima veoma zanimljive same po sebi (u očima većine programera), a vredi spomenuti i to da bitovski operatori pružaju zanimljive mogućnosti i u svakodnevnom programiranju.

Pregled bitovskih operatora u C-u

U programskom jeziku C, pristup pojedinačnim bitovima pri obavljanju logičkih operacija, postiže se upotrebom specijalizovanih operatora:

  • & - bitovska konjunkcija (bitovsko I)
  • | - bitovska disjunkcija (bitovsko ILI)
  • ^ - bitovska ekskluzivna disjunkcija (bitovski XOR)
  • ~ - invertovanje bitova (bitovsko NE)
  • << - pomeranje bitova ulevo
  • >> - pomeranje bitova udesno

Međutim, potrebno je odmah naglasiti da navedeni bitovski operatori nisu u stanju da obave operaciju na samo jednom paru bitova u dve celobrojne promenljive (bar ne direktno), već operišu nad svim parovima susednih bitova u dve promenljive koje učestvuju u operaciji.

Shodno navedenim uslovima, za konjunkciju, disjunkciju i XOR važi sledeće pravilo: bit na poziciji p u rezultatu, dobija se obavljanjem operacije nad bitovima na poziciji p u operandima a i b (a u slučaju operacije invertovanja, kao rezultat invertovanja bita na poziciji p u promenljivoj a).

Situacija u kojoj se ne može direktno pristupati pojedinačnim bitovima, može delovati pomalo problematično (i svakako zaslužuje pažnju), ali - uz pažljivo promišljanje - željeni rezultat se uvek može postići.

Za početak, pogledajmo kako funkcionišu sami operatori.

Operator & (bitovska konjunkcija)

Operacija logičke konjunkcije (koja je poznata i kao "logičko i", zbog idejne povezanosti sa veznikom "i" iz govornih jezika), obavlja se u skladu sa sledećom istinitosnom tablicom:

pqp ∧ q
Slika 1. - Istinitosna tablica za operaciju logičke konjunkcije.

Tablica istinitosti za bitovski operator konjunkcije, prikazana je na sledećoj slici:

aba & b
000
010
100
111
Slika 2. - Istinitosna tablica za bitovski operator konjunkcije.

Bitovski operator konjunkcije & (bitovsko I), operiše nad dve celobrojne vrednosti, pristupajući nezavisno parovima bitova na istoj poziciji u obe promenljive, pri čemu se na svaku pojedinačnu poziciju primenjuje gornja tablica.

Kada se bitovski operator & upotrebi između dve osmobitne celobrojne promenljive, * dobija se sledeći rezultat:

10011101
&10101011
= 10001001
Slika 3. - Operator bitovske konjunkcije pristupa svakom paru bitova nezavisno (što će biti slučaj i sa još nekoliko operatora u nastavku). Rezultat bitovske konjunkcije je 1 - samo na onim pozicijama na kojima oba bita imaju vrednost 1.

Operator | (bitovska disjunkcija)

Logička disjunkcija (poznata i kao "logičko ILI", zbog idejne povezanosti sa veznikom ili), obavlja se u skladu sa sledećom istinitosnom tablicom:

pqp ∨ q
Slika 4. - Istinitosna tablica za operaciju logičke disjunkcije.

Tablica istinitosti za bitovski operator disjunkcije, prikazana je na sledećoj slici:

aba | b
000
011
101
111
Slika 5. - Istinitosna tablica za bitovski operator disjunkcije.

Bitovski operator disjunkcije | (bitovsko ILI), takođe je binarni operator (a primer upotrebe bitovskog operatora disjunkcije, možemo videti na sledećoj slici):

10011101
|10101011
=10111111
Slika 6. - Bitovska disjunkcija, primenjena na svaki par bitova nezavisno, daje rezultat 1 na svim pozicijama na kojima makar jedan od dva bita ima vrednost 1.

Operator ^ (bitovska isključiva disjunkcija)

Logička operacija ekskluzivne disjunkcije (isključivo ILI, odnosno XOR (ovoga puta nećemo tražiti očigledne 'paralele' sa govornim jezikom :))), obavlja se u skladu sa sledećom istinitosnom tablicom:

pqp ⊻ q
Slika 7. - Istinitosna tablica za operaciju logičke disjunkcije.

Tablica istinitosti za bitovski operator XOR, prikazana je na sledećoj slici:

aba ^ b
000
011
101
110
Slika 8. - Istinitosna tablica za bitovski operator XOR.

Kada tablica sa slike #8 primeni na dve celobrojne vrednosti, preko bitovskog operatora ekskluzivne disjunkcije ^ (bitovski XOR), dobija se sledeći rezultat:

10011101
^10101011
=00110110
Slika 9. - U skladu sa tablicom isključive disjunkcije, operator ^ daje vrednost 1 samo na onim pozicijama na kojima par bitova sadrži jednu nulu i jednu jedinicu.

Operator ~ (bitovska negacija / invertovanje bitova)

Operacija logičke negacije (invertovanje/logičko NE), obavlja se u skladu sa sledećom istinitosnom tablicom:

p¬p
Slika 10. - Istinitosna tablica za operaciju logičke negacije.

Tablica istinitosti za bitovski operator logičke negacije, prikazana je na sledećoj slici:

a~a
01
10
Slika 11. - Istinitosna tablica za bitovski operator logičke negacije.

Za razliku od drugih operatora koji su do sada opisani (i nekoliko operatora koji tek slede), bitovski operator negacije ~ je unarni operator, što znači da operiše nad jednom promenljivom.

Primer upotrebe bitovskog operatora ~ možemo videti na donjoj slici:

~10011101
=01100010
Slika 12. - U skladu sa tablicom negacije, operator ~ "obrće bitove" (0 postaje 1; 1 postaje 0).

Operator << (pomeranje bitova ulevo)

Operator << je binarni bitovski operator preko koga se svi bitovi celobrojne promenljive pomeraju određeni broj mesta ulevo.

U naredbi a << n, svi bitovi promenljive a pomeraju se za n mesta ulevo, pri čemu važe sledeća pravila:

  • uključeni bitovi sa leve strane, za koje posle pomeranja ulevo nema mesta - jednostavno se zanemaruju
  • sa desne strane dopisuju se nule

Na primer, ukoliko promenljiva a na početku ima vrednost 1, posle operacije a << 2 imaće vrednost 4.

Praktičan primer upotrebe operatora << možemo videti na donjoj slici:

10011101
<<00000010
= 01110100
Slika 13. - Pomeranje bitova ulevo za dva mesta (bitovi koji ne mogu biti smešteni sa leve strane - nestaju, a desno se dopisuju nule).

Pri upotrebi operatora pomeranja bitova ulevo, mora se uvek voditi računa o 'levim bitovima' promenljive, jer (baš kao u slučaju sa gornje slike), lako se može desiti da neki od bitova praktično budu izbrisani!

Pomenuli smo na početku da bitovski operatori dobro dođu i u svakodnevnim situacijama, i stoga, u praktičnom smislu (ukoliko sa leve strane ima dovoljno mesta za jedinice koje se pomeraju), upotrebom operatora <<, određena vrednost lako se može pomnožiti nekim od stepena broja dva (vrednostima kao što su 2, 4 .... 64, 128 .... 512 i sl).

Operator >> (pomeranje bitova udesno)

Operator >> je binarni bitovski operator preko koga se svi bitovi celobrojne promenljive pomeraju određeni broj mesta udesno.

U naredbi a >> n, svi bitovi promenljive a pomeraju se za n mesta udesno, pri čemu važe sledeća pravila:

  • uključeni bitovi sa desne strane, za koje posle pomeranja udesno nema mesta - jednostavno se zanemaruju
  • sa leve strane dopisuju se nule

Na primer, ukoliko promenljiva a na početku ima vrednost 8, posle operacije a >> 2 imaće vrednost 2.

Praktičan primer upotrebe operatora >> možemo videti na donjoj slici:

10011101
>>00000010
= 00100111
Slika 14. - Pomeranje bitova udesno za dva mesta (uključeni bitovi sa desne strane, za koje posle pomeranja nema mesta - zanemaruju se, a levo se dopisuju nule).

Pri upotrebi operatora pomeranja bitova udesno, takođe se mora uvek voditi računa o jedinicama sa (ovoga puta) desne strane.

Međutim, ukoliko se operator >> koristi kao mehanizam za "brzinsko deljenje nekim od stepena dvojke", jasno je da je u pitanju celobrojno deljenje bez ostatka, ali, takođe je jasno (shodno svemu što smo prethodno naveli), da se uvek dobija korektan rezultat.

Složene operacije sa bitovima

Pošto smo se upoznali sa osnovnim operatorima, upoznaćemo se i sa tipičnim složeni(ji)m operacijama koje se obavljaju nad pojedinačnim bitovima celobrojnih promenljivih.

Pre svega, vraćamo se na jedno od glavnih pitanja sa početka: kako se može izvesti da određeni operator utiče samo na određeni bit u promenljivoj (a ne, na celu promenljivu)?

Maskiranje bita

Operacija koja se popularno naziva "maskiranje bit(ov)a", podrazumeva (tipično, ali ne i uvek; videćemo u nastavku), upotrebu pomoćne promenljive koja ima isključene sve bitove, i jedan uključen bit - na poziciji na kojoj je u glavnoj promenljivoj potrebno očitati vrednost bita ili obaviti neku drugu operaciju.

Uključivanje određenog bita (u pomoćnoj promenljivoj), najlakše se izvodi tako što se prvo uključi samo prvi bit (praktično, preko naredbe dodele m = 1), posle čega se prvi bit, preko operatora pomeranja ulevo m = m << (p - 1);, postavlja na poziciju p.

m (maska) 00000001
p 4
m << (p - 1)00001000
Slika 15. - Uključivanjem prvog bita i pomeranjem bitova za tri mesta ulevo, praktično je uključen četvrti bit (odnosno - kreirana je "maska" za 4. bit sa desne strane).

Na ovom mestu iznećemo i jednu napomenu tehničke prirode.

U idejnom smislu, postupak koji smo videli na slici je korektan, ali, u praktičnom smislu (u programskim jezicima), naredba kao što je ....

		
m << (p - 1);
		
	
Slika 16. - Naredba preko koje se (naizgled) pomeraju bitovi u promenljivoj m (dok se rezultat, zapravo, samo privremeno čuva u memoriji).

.... neće zapravo dovesti do pomeranja bitova u promenljivoj m - jer se rezultat ne čuva!

Da bi rezultat bio sačuvan, neophodno je koristiti naredbu dodele:

		
m = m << (p - 1);
		
	
Slika 17. - Naredba preko koje se (ovoga puta zapravo), pomeraju bitovi u promenljivoj m.

Pogledajmo kako tehnike maskiranja pomažu pri izvođenju 'konkretnijih' operacija sa pojedinačnim bitovima.

Uključivanje pojedinačnog bita

Za uključivanje određenog bita (odnosno, za zadavanje vrednosti 1 određenom bitu), potrebno je prvo "maskirati" poziciju ....

m 00000001
p 4
m << (p - 1)00001000
Slika 18. - Generisanje "maske" pomeranjem uključenog bita na poziciju p.

.... i potom pozvati bitovski operator disjunkcije (bitovsko ILI):

a 11010101
m (maska)00001000
a = a | m 11011101
Slika 19. - Uz masku sa prethodne slike, bitovski operator disjunkcije ostaviće sve bitove - osim "maskiranog" bita - u prvobitnom stanju, a maskirani bit će (obavezno) biti uključen.

Svi bitovi, osim "maskiranog" bita, zadržaće svoje vrednosti, a maskirani bit će posle izvršavanja operacije obavezno imati vrednost 1.

Isključivanje pojedinačnog bita

Za isključivanje određenog bita, prvo je potrebno napraviti standardnu masku (kakvu smo koristili i u prethodnom primeru):

m 00000001
p 4
m << (p - 1)00001000
Slika 20. - Generisanje "maske" pomeranjem uključenog bita na poziciju p (u međukoraku, maska će biti invertovana).

U sledećem koraku, maska se invertuje (preko operatora ~, menjaju se vrednosti svih bitova, tako da nule postanu jedinice, a jedinice nule).

Na kraju, poziva se bitovski operator konjunkcije (bitovsko I):

a 11011101
~m11110111
a = a & ~m 11010101
Slika 21. - Upotrebom invertovane maske (i operatora bitovske konjunkcije), postiže se da svi uključeni bitovi ostanu uključeni, dok će prvobitno uključeni bit na poziciji p, na kraju biti isključen.

Preko invertovane maske, postigli smo da se isključi samo bit na poziciji p (koji je potrebno isključiti, i koji biva isključen).

Očitavanje vrednosti pojedinačnog bita

Može se reći da je očitavanje vrednosti bita na određenoj poziciji, najopštija od svih operacija koje se ('ikako') mogu izvoditi nad pojedinačnim bitovima, međutim, za razliku od prethodno opisanih operacija za koje praktično postoji jedan uobičajeni/optimalni postupak (koji se gotovo uvek koristi), za očitavanje bita postoje dva različita uobičajena pristupa, i upravo zato smo kraću diskusiju o operaciji očitavanja vrednosti bita ostavili "za pred kraj".

Varijanta 1

Sa jedne strane, očitavanje bita na određenoj poziciji, može se izvesti upotrebom standardne maske kakvu smo već koristili:

a 11101001
m (maska) 00001000
a = a & m 00001000
Slika 22. - Očitavanje vrednosti bita na poziciji p - preko uobičajene maske.

Ideja se može implementirati na sledeći način:

		
a = 233; // proizvoljna vrednost;
         // zanima nas (samo) 4. bit sa desne strane
p = 4;
m = 1 << (p - 1); // praktično: m = 8
r = a & m; // u ovom slučaju, krajnji rezultat je takođe 8;
           // u opštem smislu, rezultat je: ili 0, ili stepen
		   // broja 2 koji odgovara poziciji koja se očitava
		
	
Slika 23. - Implementacija algoritma sa prethodne slike.

.... pri čemu se kao rezultat dobija: ili 0, ili (praktično), "kopija" promenljive m (maske).

Varijanta 2

U praksi (budući da prethodni algoritam nije baš pogodan za ekonomično zapisivanje u jednoj liniji koda), tipično se sprovodi postupak preko koga se traženi bit prvo pomera na najnižu poziciju, i potom se očitava vrednost krajnjeg desnog bita (ili, u praktičnom smislu - vrednost traženog bita).

Ako je potrebno očitati (na primer) 4. bit sa desne strane u promenljivoj a, prvo je potrebno dovesti četvrti bit promenljive a na krajnju desnu poziciju, preko operatora >>:

a 11101001
p 4
a >> (p - 1)00011101
Slika 24. - U drugoj varijanti očitavanja bita na 4. poziciji, prvo je potrebno navedeni bit postaviti na 1. poziciju (pomeranjem svih bitova udesno za 3 mesta).

U drugom koraku - uz korišćenje bitovskog operatora konjunkcije - rezultat se svodi na 0 ili 1 (i pamti se preko dodatne promenljive).

x 00011101
1 00000001
r = x & 1 00000001
Slika 25. - Upotrebom bitovske konjunkcije, rezultat se svodi na 0 ili 1.

Programski kod je još jednostavniji (nego što bi se dalo naslutiti posmatranjem primera sa prethodne dve slike):

		
// a = 233;
// p = 4;
r = a >> (p - 1) & 1;
		
	
Slika 26. - Praktičan primer programskog koda za očitavanje bita na poziciji p (u promenljivoj a).

Cela naredba zapisuje se u jednom redu, nema pomoćnih promenljivih, a sama promenljiva a zadržava (prethodnu) vrednost.

Da pojasnimo dodatno: vrednost promenljive a kopira se na (neimenovanu) pomoćnu memorijsku lokaciju, obavlja se pomeranje bitova, računa se krajnji rezultat (koji se smešta u promenljivu r), i budući da nema naredbe dodele koja bi promenila vrednost promenljive a - promenljiva a zadržava vrednost.

Invertovanje ("obrtanje") bita na poziciji p

Sa jedne strane, invertovanje pojedinačnog bita, zapravo je krajnje jednostavna operacija (možda i najjednostavnija od svih).

Sa druge strane (bez obzira na prethodno navedenu jednostavnost), upotreba operatora XOR - koji naizgled nije namenjen "obrtanju" pojedinačnih bitova, na prvi pogled deluje manje intuitivno od upotrebe operatora ~ koji doslovno jeste namenjen invertovanju bitova (ali u ovom slučaju neće biti od pomoći), i stoga smo operaciju invertovanja pojedinačnih bitova ostavili za kraj.

U svakom slučaju, dovoljno je samo maskirati određeni bit ....

m 00000001
p 4
m << (p - 1)00001000
Slika 27. - Generisanje "maske" pomeranjem uključenog bita na poziciju p.

.... i pozvati bitovski operator XOR:

a 11010101
m (maska) 00001000
a = a ^ m 11011101
Slika 28. - Invertovanje bita na poziciji #4: svi bitovi koji su imali vrednost 1 (osim četvrtog), zadržavaju vrednost (zato što se "xor-uju" sa nulama); na četvrtoj poziciji, bitovski operator XOR uključuje bit - ako je bit prethodno imao vrednost 0, ili isključuje bit - ako je bit prethodno imao vrednost 1.

.... koji (sada je jasno), deluje "kao poručeno" za ovakav zahvat.

Operator XOR (bilo da je u pitanju bitovska ili "nebitovska" varijanta), ima i brojne druge primene (o čemu ćemo pisati u nekom od narednih članaka), a za sam kraj vam ostavljamo da uživate u jednostavnosti i eleganciji algoritma za invertovanje pojedinačnih bitova.

Napomena: Tekstovi i slike na sajtu www.skola-programiranja.rs (osim u slučajevima pojedinih fotografija, gde je drugačije navedeno) predstavljaju intelektualnu svojinu autora sajta www.skola-programiranja.rs i zabranjeno je njihovo korišćenje na drugim sajtovima i štampanim medijima, kao i bilo kakvo korišćenje u komercijalne svrhe, bez eksplicitnog odobrenja autora i Računarskog centra SystemPro. ©SystemPro d.o.o. novembar 2019.
Autor članka Nikola Vukićević Za web portal www.skola-programiranja.rs Preuzeto sa sajta www.codeblog.rs uz odobrenje autora
Podelite sa prijateljima: